Resultaten

Effectiviteit ABA Internationaal

Er wordt al vele jaren onderzocht of behandeling volgens de ABA principes ontwikkelingsgroei bij het kind laat zien. Uit deze onderzoeken blijkt dat kinderen die op jonge leeftijd intensieve ABA behandeling ontvangen vooruitgang boeken op IQ, taal, schoolse prestaties, sociale vaardigheden, communicatie, spel en dagelijks functioneren. Deze kinderen ontwikkelden zich beter dan leeftijdgenoten die een andere behandeling ontvangen (zoals TEACCH of Son-Rise).

Effectiviteit ABA Nederland

De gezondheidsraad heeft in 2009 het kabinet geadviseerd dat vroegtijdige, intensieve gedragstherapie de meest effectieve behandeling is voor kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum.

In Nederland is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar ABA door het Behavioral Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen. De onderzoeken zijn uitgevoerd door Nienke Peters-Scheffer en Robert Didden. Ze hebben onderzocht hoe kinderen met een verstandelijke beperking, die gemiddeld 8 uur ABA ontvingen per week, zich ontwikkelden. Er is een toename te zien in IQ, zelfredzaamheid en taal en een afname van autistische kenmerken in het gedrag. Hoewel intensieve behandeling meer groei oplevert, zijn dit mooie resultaten. Ook bleek uit onderzoek van Peters- Scheffer dat  de kwaliteit van de trainer erg belangrijk is. Verder toonde zij een enorme besparing van de zorgkosten op lange termijn aan, indien ABA op jonge leeftijd wordt ingezet. Voor een compleet overzicht van alle studies, verwijzen wij u naar haar proefschrift; Fostering development in young children with autism spectrum disorders and intellectual disability: A center-based discrete trial approach, 2013, N. C. Peters-Scheffer.

Aanvullende literatuur

Goldstein, H. (2002). Communication intervention for children with autism; a review of treatment efficacy. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32, 373-396.

Horner, R. H., Carr, E. G., Strain, P. S., Todd, A. W., & Reed, H. K.(2002). Problem behavior interventions for young children with autism: A research synthesis. Journal of Autism and Developmental Disorders. 32, 423-446.

Howard, J.S., Sparkman, C.R., Cohen, H.G., Green, G., Stanislaw, H. (2005). A comparison of intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 26, 359–383.

Huskens, B.E.B.M., Didden, R. (2002). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jongeren met autisme.

McConnell, S. (2002). Interventions to facilitate social interaction for young children with autism: Review of available research and recommendations for educational intervention and future research. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32, 351-372.

Odom, S. L., Brown, W. H., Frey, T., Karasu, N., Smith-Canter, L. L., & Strain, P. S. (2003). Evidence-based practices for young children with autism: Contributions from single-subject design research. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18, 166-175.

Sallows, G., & Graupner, T.D. (2005). Intensive Behavioral Treatment for Children with Autism: four-Year outcome and Predictiors. American Journal on Mental Retardation, 110, 417-438.

Smith, T. (1999). Outcome of early intervention for children with autism. Clinical Psychology: Science and Practice, 6, 33-49.