Coachingstraject

Voor wie is ABA centrum's coachingtraject?

Voor instellingen die zorg bieden aan kinderen met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand en zich willen specialiseren in Applied Behavior Analysis (ABA). Denk hierbij aan een orthopedagogisch dagcentrum, (medisch) kinderdagcentrum of speciaal onderwijs.

 

Wil je meer kunnen betekenen voor kinderen met autisme, wil je je onderscheiden van reguliere instellingen?

 

Dan is ons Coachingstraject iets voor jullie! Niet alleen de kinderen zullen vooruitgang laten zien, ook personeel zal met meer plezier aan het werk gaan.

Waarom dit coachingtraject?

Wij zijn van mening dat ieder kind recht heeft op de meest effectieve behandeling om zijn of haar ontwikkeling te stimuleren.

 

Het liefst bieden we het kind deze behandeling op de plek waar het kind overdag naartoe gaat, op de groep of op school. Maar helaas is de praktijk vaak anders. De meeste kinderen ontvangen ABA behandeling na school of op korte momenten tijdens schooltijd.

 

Wat zou het fijn zijn als een kind ABA kan ontvangen op de instelling waar het naartoe gaat.

 

Voor ouders van een kind met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand is het vaak een hele zoektocht om een geschikte plek voor hun kind te vinden. Dan zit hun kind op een plek die goed voelt, maar blijft het gevoel bekruipen dat er meer te bereiken valt.

 

Wij brengen daar verandering in. ABA laat hele goede resultaten zien kan hét verschil maken voor kinderen met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand. Onderzoek laat zien dat ABA leidt tot een toename in gewenst gedrag op het gebied van: taal- en communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, schoolse vaardigheden en zelfredzaamheid, een grote afname van ongewenst gedrag (agressie, zelfverwonding en het vernielen van huis en haard) (Gezondheidsraad, 2009).

 

Daarnaast kun je je als instelling op deze manier onderscheiden van reguliere settingen, ook richting de gemeente.

 

Om aan de toenemende vraag van ABA te kunnen voldoen zijn er al verschillende instellingen die het Coachingstraject bij het ABA centrum gevolgd hebben.

Doel van het traject

Het doel van het Coachingstraject is dat je kennis, inzicht en kunde verwerft voor het begeleiden van kinderen en jongeren met autisme en/ of ontwikkelingsachterstand, volgens de gedragsprincipes van Applied Behavior Analysis (ABA). Vervolgens leer je deze principes toepassen in de praktijk.

 

Gericht op groepsleiding en leerkrachten die direct met de kinderen werken. Daarbij wordt er nauw samengewerkt met de gedragsdeskundige/ behandelcoördinator of IB-er van jullie locatie.

 

Het coachingstraject is ontwikkeld om zowel losstaand als parallel lopend aan de ABAT opleiding, geboden te kunnen worden.

 

ABA is een zeer effectieve manier om zowel de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren, als ook om gedrag van kinderen te verbeteren.

 

Naast dat de kinderen goede vooruitgaan laten zien m.b.v. de ABA principes en hun gedrag verbetert, zien we ook positieve veranderingen bij degene die met hen werken.

 

Het is een manier om groepsleiding/leerkrachten meer in hun kracht te zetten. Ze weer energie te laten ervaren en hun enthousiasme toe te laten nemen. Het traject geeft ze meer inzicht en handvatten waardoor ze beter opgewassen zijn in de praktijk, de kinderen vooruit zien gaan en blij zijn met het vak dat ze gekozen hebben.

"Eindelijk heb ik het gevoel dat ik weet hoe ik de kinderen vooruit kan helpen en zie ook meteen dat het werkt."

-Quote Groepsleiding

Hoe ziet het traject eruit?

Het coachingstraject bestaat uit minimaal 4 modules. Iedere module betreft een bepaald onderwerp dat behandeld wordt en duurt gemiddeld 3 maanden.

 

Een gemiddeld Coachingstraject zal dan ook 1 jaar in beslag nemen. Sneller of langzamer het traject doorlopen? Dat is altijd mogelijk in overleg. Daarnaast is het mogelijk om het traject uit te breiden met 1 of 2 modules naar keuze.

Kennis, inzicht en inspiratie zijn onmisbaar voor kwaliteit

Het Coachingstraject combineert persoonlijke aandacht met bruikbare theorie. Door eerst een workshop te volgen en daarbij de theorie en voorbeelden te zien, kun je vervolgens zelf aan de slag. Een Coach komt langs op jouw werkplek om direct tips te geven in de praktijk.

 

Vervolgens sluiten we de module af met een Intervisie waarbij je in een groepje video inbrengt en we de doelen voor de kinderen bespreken.

Een Workshop van 2 uur waarin het desbetreffende onderwerp behandeld wordt. Je krijgt een PowerPoint te zien waarin de theorie wordt uitgelegd. Dit wordt ondersteund met video’s uit de praktijk. De Workshops hebben een interactief karakter. Aan het eind ontvang je een opleidingskaart over het onderwerp.

4 basismodules

1

Aansluiten bij het kind (pairing)

Hoe sluit je aan bij een kind? Ontdek je wat een kind leuk vindt, versterk je de positieve band tussen jou en het kind. Dit geeft de basis om vervolgens een brug te slaan naar het aanleren van vaardigheden.

2

Leren vragen om wat je wil (manding)

Kinderen met autisme en/of een ontwikkelingsachterstand hebben vaak moeite om aan te geven wat ze willen, ze kunnen simpelweg niet aangeven wat ze willen of hebben de taal hier nog niet voor. In deze module leer je hoe je een kind manding aan kan leren. Aangepast op het niveau van de kinderen waarmee je werkt.

3

Aanleren van functionele vaardigheden

In deze module leer je hoe je gedrag kunt versterken, hoe je de motivatie van een kind kunt laten toenemen en het kind op het juiste niveau vaardigheden kunt aanleren en hulp kunt bieden.

4

Omgaan met gedrag

Door middel van het ABC schema leer je analyseren wat de reden is waarom een kind bepaald gedrag laat zien. Hoe ga je ermee om kunt gaan en hoe je zorgt dat probleemgedrag afneemt en het kind een passend alternatief aangeleerd krijgt

Erkende registratie?

Wil je graag een officieel erkende registratie nastreven? Dan is een registratie vanuit de QABA misschien wat voor jullie.

 

Het is mogelijk om parallel aan het Coachingtraject 1 of meerdere collega's tot ABAT op te leiden.
Dit is een persoon met minimaal HBO denkniveau en een leidende rol heeft op de groep.

 

Een instelling kan er voor kiezen om tegelijkertijd binnen de organisatie een Orthopedagoog tot QBA op te leiden. Op deze manier heb je op termijn alle kennis zelf in huis om ABA op een effectieve manier te blijven inzetten en te voldoen aan de eisen die gesteld worden door de QABA.